10 gouden tips voor beursdeelname in Duitsland

beurs tips-Messe-beurs Duitsland-gouden tips

Mijn beurs tips: U bent van plan om aan een Duitse vakbeurs deel te nemen? Goed idee! Duitsland is een beursland. Elk jaar worden hier honderden beurzen gehouden. Het is dé mogelijkheid om uw producten en uw bedrijf in Duitsland onder de aandacht te brengen. Bovendien kunt u in een paar dagen veel gesprekken voeren en contacten opbouwen – heel praktisch in zo’n groot land als Duitsland. Om uw beursbezoek succesvol te laten verlopen heb ik hier 10 gouden beurs tips voor u:

 

Tip 1: Begin op tijd met de planning

Een belangrijke succesfactor voor een beurs is de juiste plek. Terugkerende exposanten genieten vaak een voorkeursbehandeling en voor de rest geldt: first come, first served. De mogelijkheid voor inschrijving eindigt vaak al 6 á 8 maanden voor de beurs!

Tip 2: Bepaal het doel van je beursbezoek

Wat wil je met je beursbezoek bereiken? Wil je een nieuw product laten zien? Of wil je gesprekken voeren met bestaande zakenpartners? Wil je testen, of je product voor de Duitse markt geschikt is? Of is het doel je concurrentie in de gaten houden?…
Houd dit doel altijd in gedachten bij de verdere planning. Misschien is het zelfs een optie om puur als bezoeker naar een beurs te gaan!

Tip 3: Kies de juiste vakbeurs

Hoe groter hoe beter? Nee! Kijk goed naar de beschrijving van een beurs en naar je doel. Want de grote internationale vakbeurzen zijn niet automatisch de beste keuze. Misschien kun je je doel juist op een regionale consumentenbeurs veel beter bereiken.

Tip 4: Kies de geschikte beurshal

Op grote vakbeurzen zijn de beurshallen naar productgroepen onderverdeelt. Voor een succesvol beursoptreden is het dus cruciaal om in de juiste omgeving te staan!

Tip 5: Maak reclame voor je beursoptreden

Vermeld het op je website, maak gebruik van social media, nodig zakenpartners uit om je op de beurs te bezoeken.

Tip 6: Verstuur uitnodigingen met entree voucher

Bezoekers van een beurs moeten in Duitsland entree betalen. Als exposant kom je voor een duidelijk gereduceerde prijs aan toegangskaarten. Daarom is het een prima marketing actie, om doelgericht uitnodigingen met een voucher voor gratis entree te versturen. Als dank zullen deze mensen vast naar je stand komen! En uiteindelijk betaal je alleen voor de gebruikte vouchers.

Tip 7: Wees kieskeurig bij het personeel

Neem genoeg mensen mee, vooral als je van plan bent om zelf op de beurs rond te lopen! Je stand moet altijd voldoende bezet zijn. Kijk ook naar de juiste competenties van je stand bemanning. Een goede binnendienstmedewerker is niet per se geschikt voor en beurs. Hier zijn andere vaardigheden nodig.

Tip 8: Zorg voor een professionele uitstraling

Let erop dat je stand verzorgd uitziet en het personeel en je producten een professionele uitstraling hebben.

Tip 9: Zoek actief het contact met de bezoekers

Duitse vakbeurzen zijn groot en bezoekers komen meestal maar één keer langs. Pak deze kans en zoek actief het contact met de bezoeker. Maar niet alle bezoekers vallen in je doelgroep. Voer een kort gesprek voor een eerste selectie. Breid dit gesprek alleen uit met mensen uit je doelgroep. Uiteindelijk is een beursdag vrij kort, probeer daarom met veel bezoekers in contact te komen.

Tip 10: Denk aan de follow-up

Een goede follow-up is belangrijker dan de beurs zelf. Kom de gemaakte afspraken na en houd je aan je beloftes, anders nemen je Duitse zakenpartners je niet serieus.


Hulp nodig? ==>Kijk naar mijn Beurs Diensten of de eendaagse Workshop: “Meer succes op een Duitse beurs”.

Recente berichten

Deel dit bericht