LinkedIn is in Nederland enorm populair en blijft groeien: Inmiddels zijn het 5 miljoen gebruikers, dat is ongeveer 60% van de Nederlandse beroepsbevolking. Met 722 mil. gebruikers wereldwijd is LinkedIn hét zakelijke netwerk. Maar hoe zit het eigenlijk met onze oosterburen?
In de Duitstalige landen (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland = DACH) hebben 16 mil. personen een LinkedIn profiel, dit zijn slechts 31% van de beroepsbevolking! Hoe komt dat? Netwerken Duitser niet? In elk geval netwerken Duitsers blijkbaar ánders want over het onderwerp “Netwerken met Duitsers” worden er regelmatig seminars aangeboden. (alle cijfers stand 2020)
Waarom is LinkedIn in Duitsland minder populair dan in Nederland?
Een reden is het cultuurverschil:
Nederlanders (in het algemeen) zijn duidelijk opener voor nieuwe ontwikkelingen en contacten. Ze zijn nieuwsgieriger naar nieuwe trends en aarzelen niet lang om iets uit te proberen. Duitsers zijn hier meer behoudend. Ze gaan liever eerst de kat uit de boom kijken.
Een ander reden is de concurrentie:
Na het verdwijnen van Hyves heeft LinkedIn in Nederland geen echte concurrentie meer. In Duitsland is de situatie anders: Hier is Xing een populair zakelijk netwerk. Xing is vooral in de DACH landen verbreid en heeft inmiddels 19 mil. gebruikers. Dit is niet zo verbazend, want Xing is een Duits bedrijf, dat (net als LinkedIn) in 2003 werd opgericht.
Maar is Xing écht met LinkedIn te vergelijken? Ja en nee: Het zijn allebei zakelijke netwerken met vergelijkbare functies. Het basisconcept daarentegen is heel verschillend. Xing richt zich alleen op de Duitstalige landen en verdient zijn geld vooral met de contributie van de leden. Een basisprofiel is kosteloos; wil je bovenop wat extra functies zit je snel op een betaalde lidmaatschap. In tegenstelling hiertoe verdient LinkedIn zijn geld vooral door recruiting. Met (betaalde) tools kunnen bedrijven en recruiters gebruik maken van de grote database van LinkedIn en zo de geschikte kandidaat vinden. Daarom houdt de kosteloze lidmaatschap van LinkedIn ook vrij veel functies in.
Spannend is de vraag, hoe de ontwikkeling verder gaat, want op dit moment groeien beide netwerken nog steeds. Echter, LinkedIn heeft de laatste jaren behoorlijk aan terrein gewonnen. Zal Xing hetzelfde lot overkomen als Hyves? Of zal het zich toch stand kunnen houden tegen de grote concurrent uit de VS?
Op dit moment zijn veel Duitsers in beide netwerken actief. Het blijft spannend of beide netwerken op de langer termijn naast elkaar kunnen blijven bestaan.