Zijn wij echt zo anders?
Je kent het wel: Bij elk Nederlands – Duits evenement kom je heus een workshop of presentatie met het thema “cultuurverschillen” tegen. Ook het internet is vol met artikelen over het cultuurverschil tussen Duitsers en Nederlanders. Hoezo wordt er zo veel geschreven en gepraat over dit onderwerp? Zijn Nederlanders en Duitsers écht zo anders?
Bron: Richard D. Lewis, When Cultures Collid, (1996)
Het Lewis model
Richard D. Lewis, een specialist op het gebied van interculturele communicatie, heeft in zijn boek When Cultures Collid, (1996) zijn Lewis model gepubliceerd. Dit model geeft inzicht, hoe zich verschillende nationale culturen tot elkaar verhouden. Als we naar de grafiek kijken valt op, dat Nederland en Duitsland dicht bij elkaar liggen, terwijl het verschil met andere landen veel groter is! Met China bijvoorbeeld doet Nederland veel zaken en de cultuurverschillen met dit land zijn evident. Toch wordt hierover niet zo veel geschreven. Hoe komt het? Het antwoord is vrij makkelijk: als je met China zaken doet bent je je ervan bewust, dat het een land op een ander continent met een heel ander cultuur is. Je stelt je daarop in en houdt er rekening mee. Bij Duitsland ligt het anders: juist omdat wij buurlanden zijn en qua taal, waarde en normen, gedrag, etc. … veel op elkaar lijken zijn we ons van de verschillen niet bewust. En dit is juist een valkuil bij het zakendoen met Duitsland! De komende tijd ga ik regelmatig blogs schrijven over de culturele verschillen op zakelijk gebied om blunders te vermijden.
Culturele overeenkomsten
Voordat we ons over de verschillen buigen, kijken we eerst na de overeenkomsten, want die zijn er massaal: Nederlanders én Duitsers houden bijvoorbeeld van vakantie, reizen, voetbal en feestjes vieren. Zo kan je deze rij nog oneindig voorzetten. MAAR: dit zijn allemaal aspecten uit het privéleven. Op zakelijk gebied is het helaas een ander verhaal. Juist op het zakelijk gebied doen zich de cruciale verschillen op. Wat in de vrije tijd nog als charmant wordt ervaren levert in de zakenwereld regelmatig irritaties op. Als je hier geen rekening mee houdt wordt jouw Duitsland avontuur een kort verhaal.
Belangrijk voor maakindustrie en hightech sector: complementaire eigenschappen
De boodschap is aldus: wees je bewust van de verschillen en wees er blij om! Want Nederlanders en Duitsers hebben op zakelijk gebied complementaire eigenschappen en vullen elkaar perfect aan! Duitsers zijn resultaatgericht. Zij plannen op de lange termijn alles tot in de kleinste details. De Duitse Gründlichkeit staat hier bekend voor. Daar tegenovergesteld zijn Nederlanders proces-georiënteerd. Zij zijn flexibel, creatief en denken out of the box. Deze verschillende vaardigheden zijn vooral bij technische ontwikkelingen allebei gevraagd. Daarom is het al in de ontwikkelingsfase van een product zinvol als Duitsers en Nederlanders samen werken.
Basis voor deze samenwerking is wederzijds en volstrekt vertrouwen. EN: Wees je bewust van de verschillen. Net als in een goede huwelijk. Als iedereen zijn sterke kanten inbrengt, je je bewust bent van de sterke en zwakke punten van elkaar, tolerant bent en elkaar vertrouwd kan het een fantastische, winstgevende en langdurende relatie worden!