Marktonderzoek

Of de Duitse markt interessant is voor jouw product?

Ik zoek het graag voor je uit met behulp van een gedegen marktonderzoek. Op basis van dat marktonderzoek kan ik je met zekerheid vertellen of er markt is voor jouw product en waar de kansen liggen.

Starten in Duitsland is een investering

De Duitse markt werkt anders dan in Nederland. Zo heb je in Duitsland een lange adem nodig, omdat succes langer op zich laat wachten dan je hier in Nederland gewend bent. Daarom is het slim om van tevoren te onderzoeken of er in Duitsland überhaupt een markt is voor je producten. Zo bepaal je vooraf of het de moeite waard is en voorkom je dat je Duitse investering straks zonde van je tijd en geld blijkt te zijn.

Inhoud marktonderzoek

In het marktonderzoek neem ik de verschillen tussen de Nederlandse en Duitse markt mee. Je krijgt hierdoor inzicht in de verschillende wet- en regelgevingen, je directe en indirecte concurrenten en de beschikbare distributiekanalen.

Heb je een specifieke vraag? Dan verwerk ik die ook in mijn marktonderzoek. Denk bijvoorbeeld aan vragen als: is er sprake van een marktleider? Welke distributiekanalen zijn gebruikelijk? Hoe is de wetgeving op het gebied van…?

Marktonderzoek helpt je om te beslissen of en waar je de Duitse markt kunt betreden. Waar liggen de kansen? Wat zijn de risico’s? Hoe is de concurrentie? Welke regio is het interessantst voor jouw organisatie? Dit zijn een paar voorbeelden van de vragen die ik voor je onder de loep neem in een marktonderzoek.

Tip! Vraag de SIB subsidie aan

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft een SIB subsidie voor organisaties die internationaal ondernemen. Succes in Duitsland is een door de RVO erkende adviseur, waardoor je voor deze dienst gebruik kunt maken van de SIB subsidie. Daarmee krijg je 50% van het marktonderzoek vergoed.

Zo ga ik te werk

Dit is mijn werkwijze bij het uitvoeren van marktonderzoek.

1. Inwerken

Allereerst verdiep ik me in je bedrijf, het businessmodel, je product en de branche. 

2. Desk research

Ik beantwoord je vragen middels desk research. Het kan zijn dat ik daarnaast telefonische interviews afneem, als het desk research niet voldoende resultaten biedt.

3. Rapport

De resultaten van het marktonderzoek worden in een kort, overzichtelijk rapport vastgelegd. Dit is een pragmatisch, toegankelijk document waar je ook daadwerkelijk iets aan hebt.

4. Presentatie

In een afsluitend (video-)gesprek licht ik het marktonderzoek verder toe en bespreken we de nieuwe inzichten. Je kunt dan ook meteen je eventuele vragen stellen.

Klaar voor Succes in Duitsland?

Wil je meer weten over het marktonderzoek of wil je meteen een afspraak plannen? Dat kan!

Wat onze klanten zeggen