logo Xing versus LinkedIn

Is Xing het Duitse LinkedIn?

LinkedIn is in Nederland enorm populair. Ruim 2/3 van de beroepsbevolking (68%) heeft hier een LinkedIn profiel. Met 5,3 mil. gebruikers (voorjaar 2015*) in Nederland en 380 mil. gebruikers wereldwijd is LinkedIn hét zakelijke netwerk. Maar hoe zit het eigenlijk met onze oosterburen?

In Duitsland hebben 4,4 mil. personen een LinkedIn profiel, dit zijn maar liefs 10,6% van de beroepsbevolking! Hoe komt dat? Netwerken Duitser niet? In elk geval netwerken Duitsers blijkbaar ánders want over het onderwerp “Netwerken met Duitsers” worden er regelmatig seminars aangeboden.
*update hieronder

Waarom is LinkedIn in Duitsland minder populair dan in Nederland?

 

Een reden is het cultuurverschil:

Nederlanders (in het algemeen) zijn duidelijk opener voor nieuwe ontwikkelingen. Ze zijn nieuwsgieriger naar nieuwe trends en aarzelen niet lang om iets uit te proberen. Duitsers zijn hier meer behoudend. Ze gaan liever eerst de kat uit de boom kijken.

Een ander reden is de concurrentie:

Na het verdwijnen van Hyves heeft LinkedIn in Nederland geen echte concurrentie meer. In Duitsland is de situatie anders: Hier is Xing een populair zakelijk netwerk. Xing heeft in Duitsland 6,8 mil. gebruikers en is vooral in de DACH landen verbreid. Dit is niet zo verbazend, want Xing is een Duits bedrijf, dat (net als LinkedIn) in 2003 werd opgericht.

Maar is Xing écht met LinkedIn te vergelijken? Ja en nee: Het zijn allebei zakelijke netwerken met vergelijkbare functies. Het basis concept daarentegen is heel verschillend. Xing verdient zijn geld vooral met de contributie van de leden. Een basis profiel is kosteloos; wil je bovenop wat extra functies zit je snel op een betaalde lidmaatschap. In tegenstelling hiertoe verdient LinkedIn zijn geld vooral door recruiting. Met (betaalde) tools kunnen bedrijven en recruiters gebruik maken van de grote database van LinkedIn en zo de geschikte kandidaat vinden. Daarom houdt de kosteloze lidmaatschap van LinkedIn ook vrij veel functies in.

Spannend is de vraag, hoe de ontwikkeling verder gaat, want op dit moment groeit LinkedIn in Duitsland veel harder dan Xing. Zal Xing hetzelfde lot overkomen als Hyves? Of zal het zich toch stand kunnen houden tegen de grote concurrent uit de VS?

Update februari 2017:

LinkedIn heeft in de DACH landen inmiddels bijna zoveel leden als XING. In oktober 2016 had LinkedIn in de Duitstalige landen 9 miljoen users terwijl Xing op dat moment 10,4 miljoen gebruikers in de DACH landen had. Beide zakelijke netwerken groeien dus nog aanzienlijk.

Op dit moment zijn veel Duitsers in beide netwerken actief. Het blijft spannend of beide netwerken op de langer termijn naast elkaar kunnen blijven bestaan.